Høsten 2015 markerer første sesongen for Dragefjellets Musikkorps med Svein Henrik Giske som musikalsk leder. Allerede nå på søndag 20. september klokken 15.00 i Grand Selskapslokaler vil man kunne oppleve de forskjellige sidene til Svein Henrik Giske. Les intervjuet under og forebered deg til en åpningskonsert uten like!

5 korte. Viktig med oppvarming!

Årsmodell, sivilstatus, barn og hjemsted.

Født 1973. Gift. 3 gutter på 11, 8 og 4 år. Født og oppvokst i Ålesund, bodd i Bergen siden 1993. Bor på Søreide nå.

Kan du beskrive deg selv med tre ord?

Glad i musikk.

Kornett eller trompet?

Begge deler!

Hvis du måtte velge kun én: Utøvende musiker, dirigent, arrangør eller komponist?

Tror ikke jeg klarer å velge bort noe…

Favorittmarsj?

Oi! Kan jeg svare flere? Kong Haakon den 7. honnørmarsj av Oscar Borg er jo veldig flott. Trioen der er helt fantastisk. Veldig norsk/Borgsk i stilen. Arnhem er også veldig flott med store kontraster. Liker også The Champions (brassband) veldig godt.

Bakgrunn som musiker, arrangør og komponist

Hvor kommer du fra?

Fra Ålesund. For de lokalkjente: bodde i Volsdalsbakken til jeg begynte på skolen, da flyttet vi til Korsvika på Hessa, lenger ute i byen.

Kan du si noe om hvordan musikk kom inn i oppveksten din?

Min far var selvlært trompetist. Han kunne ikke noter, men hadde godt øre. Han hadde masse plater fra tiden da trompet var skikkelig poppisinstrument, hehe. 1950- til 1970-tallet, spesielt. Om morgenen i helgene pleide jeg å spille plater på den gamle Garrard-platespilleren vi hadde. Eddie Calvert og Maurice Andre spesielt, men også James Last sitt orkester, Herb Alpert og Finn Eriksen. Min morfar var også selvlært på piano og gitar og pleide og synge og spille for alle barnebarna – med stor innlevelse!

Du har bakgrunn fra både brassband og janitsjarkorps. Hva vil du si er forskjellen mellom disse to ensembletypene?

I Ålesund er det stort sett bare janitsjar. Da jeg var rundt 16, begynte jeg i Tomra Brass Band. En veldig lærerik tid. Det var langt å reise på øving, ca. 10 mil hver vei, men utrolig moro.

Det er selvsagt flere typer instrumenter i janitsjar og det kan være mer krevende å få janitsjar til å låte bredt og homogent enn brass. Man må kanskje tenke litt annerledes for å hente frem de ulike klanglige nyansene i de forskjellige besetningene, men det er også mye likt når det gjelder måter å blåse på for å kunne utvide det musikalske uttrykket.

Brassband er også en veldig standardisert besetning, med kun få unntak når det gjelder blåseinstrumentene. Slagverk, derimot har gått gjennom en stor utvikling de siste 20-30 årene.

Det at man er så avhengig av hver enkelt musiker har nok bidratt til at kulturen når det gjelder oppmøte på øving generelt er mye strammere i brassband. Her har mange janitsjarkorps litt å lære av brasskorpsene. Ofte har mange av de beste brasskorpsene en sterk, indre samspillsdisiplin fordi man er vant til å spille sammen med de samme folkene over tid.

Er denne kunnskapen til hjelp når du arrangerer og komponerer?

Jeg jobber i Sjøforsvarets musikkorps (Divisjonsmusikken) som har (liten) janitsjarbesetning og har spilt i mange brassband, men de siste årene kun i Bjørsvik Brass. Hvis man har ørene åpne og er nysgjerrig kan man ta til seg mye lærdom om hvordan flinke komponister og arrangører behandler de forskjellige besetningene mens man sitter og spiller selv.

Hvordan velger du musikken du arrangerer?

Det er veldig forskjellig. Noen ganger fordi noen har bestilt et arrangement, rett og slett. Andre ganger er det en låt som fester seg, -en som ikke slipper taket. Da tenker jeg at jeg kanskje burde gjøre noe med akkurat denne låten.

Har du en (foreløpig) favoritt blant dine arrangementer?

Nei, jeg vet ikke. Det har blitt en del arrangementer, ja. Tror andre enn meg får ha en mening om det.

Min morfar var også selvlært på piano og gitar og pleide og synge og spille for alle barnebarna – med stor innlevelse!

Som fast medlem av Bergen Big Band i en årrekke – hva er ditt forhold til jazz og annen rytmisk musikk?

Veldig kjekt å spille med Bergen Big Band. Husker den første jobben jeg var med på; tror det var Vossa Jazz -97 med Joe Henderson som solist. Olav Dale, mangeårig leder av BBB som også gikk bort i fjor, var flink til å gi unge folk sjangsen. Jeg er glad i nesten all slags musikk.

Mine lærere på sommerkurs i Ørsta på slutten av -80 tallet var Brazz Brothers gjengen. Stein Erik (tuba) var dirigent i amatørkorpset jeg spilte i (Nørvøy Ungdomskorps) og hans kolleger var ofte gjestesolister med korpset. Jeg husker spesielt godt Michael Lind, Morten Gunnar Larsen, Ole Edvard Antonsen, Egil ‘Bop’ Johansen og Frode Thingnäs sine opptredener med oss. Jan Magne og resten av Brazz Brothersgjengen viste oss en ny verden av spennende musikk. Jazz, pop, storband og mye annet. De hadde noen legendariske konserter for oss elever siste kvelden på kursene. Jeg tror mange av oss skjønte der og da at vi bare måtte bli musikere. -De gav oss også en passe dose overmot til å tro at den drømmen var mulig å oppnå.

Disse opplevelsene på sommerkurs husker jeg fortsatt godt som noen av mine største musikalske kick, fordi det åpnet opp en helt ny verden for meg. Jeg tenker at man må ta inn all god musikk man kommer over og lære av dem. Jeg blir lei meg og litt oppgitt når folk ser ned på andre sjangre og tror at musikken er enkel eller annenrangs. All musikk har sin egen dialekt og essensielle parametre. Tar man det på alvor står det som regel utfordringer i kø når man skal tolke og fremføre den.

Du har også etterutdannet deg som komponist. Hvordan kom det til?

Jeg har skrevet små og store ting siden jeg var sånn ca. 12-13 og har vel kanskje alltid tenkt på å studere komposisjon en gang, men det skjedde ikke før jeg var midt i 30-åra. Og jeg hadde kanskje ikke gjort det hvis det ikke var for Morten Eide Pedersen, min lærer gjennom 4 år.

Han var et varmt og utrolig kunnskapsrikt menneske som dessverre gikk bort så altfor tidlig i fjor. Jeg har ikke vent meg til tanken på at han er borte og jeg savner ham veldig. Han lærte alle sine elever så vanvittig masse og var til de grader til hjelp og støtte for oss. Langt mer enn noen kunne forvente av en lærer.

Om jobben som musikalsk leder

Hvorfor søkte du jobben som musikalsk leder for Dragefjellets Musikkorps?

Kjempebra korps og supre musikanter som jeg har lyst til å jobbe med så vi kan bli enda bedre sammen!

Hva er dine ambisjoner og mål for disse to årene som musikalsk leder?

At Dragen skal bli et enda bedre korps og at vi skal etablere et felles grunnlag for hvordan vi tenker samspill i korpset.

Hvilke utfordringer ser du for deg?

Oppmøte. At alle medlemmer i Dragen må komme på øving. Samtidig. 😉

Hvordan ser du på musikkmiljøet i Bergen for øvrig? Er det kun bergensbølgen og Black metal som kan fungere som eksportvare?

Jeg tror det er godt kjent at korpsmiljøet på Vestlandet og Bergen spesielt er ganske unikt. Samtidig kunne det nok vært ha vært mer synlig i media og for befolkningen ellers. Korpsene må selv stå på for å finne prosjekter som media har lyst til å skrive om dersom man ønsker å bli mer synlig.

Hvilken rolle skal Dragen ha i dette miljøet?

Vi må ha som mål å være det beste janitsjarkorpset i Bergensregionen. Vi må spille så bra at andre korps har lyst til å komme og høre på oss.

Dragen bestiller og fremfører ny norsk musikk gjennom sitt komposisjonsprogram «Nordiske klanger». Gjøres det nok for å få ny musikk skrevet til janitsjarkorps i Norge?

Det kunne vært gjort mer her, ja. Synes at NMF kunne ha bestilt mer ny musikk til konkurransene. Kanskje man kunne hatt et pliktnummer som en del av programmet i noen divisjoner?

Dragen skal bli et enda bedre korps og at vi skal etablere et felles grunnlag for hvordan vi tenker samspill i korpset.

På tampen

Som døgnflue på øvingsrommet til Svein Henrik – hva får vi høre?

Det går mye tid til å vedlikeholde spilleformen. Mye daglige øvelser og etyder. Man blir aldri ferdig med disse tingene. Det er et evighetsprosjekt så lenge man har det som yrke.

Har du andre hobbyer enn musikk?

Glad i å stå på kjøkkenet og lage mat. Elsker å se film. Være på hytta med familien. Reise på kjærestetur med min kone, Siri. En nabo og jeg er glad i å prøve forskjellige øl. Han har tatt det litt lenger og brygger selv.

Jeg tror ikke jeg har tid til det.

Får vi noen gang se Goldberg 2012 i en versjon for janitsjarkorps?

Håper det. Det er en så stor jobb at jeg er avhengig av at noen bestiller det av meg.

Hva skal til for å skape en magisk konsertopplevelse for deg?

Når alle kan musikken og alle lytter; og i tillegg: dirigent eller musikere finner på noe bra som man ikke har gjort på øvingene og alle følger opp! Da blir jeg veldig glad inni meg. 😉